V Jornada d’Arquitectura i Fotografia a Zaragoza
La crisi ha sacsejat el sector de la fotografia d’arquitectura.
Només cal observar com, d’una plomada, un bon gruix de professionals s’han vist obligats a improvisar, un xic escassos de moral, noves línies d’acció que promoguin l’entrada d’algun encàrrec.
A Fragments, les claus de l’èxit, no les tenim, però creiem que escoltar l’experiència dels qui ja han passat per on nosaltres som ara, pot ajudar-nos a caminar amb passos més ferms.
Deixem, doncs, que l’optimisme ens acompanyi, i posem en comú coneixements, estils i anècdotes d’assalts vençuts, perquè si això no ens fa més rics, almenys ens farà més savis.
Un any més, la Universitat de Zaragoza ens n’ha donat l’oportunitat.
L’equip de Fragments s’hi va acostar el dijous dia 28 de maig, per assistir a la V Jornada d’Arquitectura i Fotografia impulsada per FAME. Proyecto de Investigación. Fotografía y Arquitectura Moderna en España, amb el suport de PhotoEspaña i l’Ajuntament de Zaragoza. Al capdavant de FAME trobem a l’arquitecte, fotògraf i doctor Iñaki Bergera, director i moderador de l’acte.
En aquesta ocasió, la Sala Pilar Sinués, situada a l’Edifici Paraninfo de la Universitat, va reunir el matí de dijous quatre veterans de pes:
L’escultor i acadèmic Juan Bordes va il·lustrar els presents amb una mostra del que serien les primeres empremtes de la fotografia arquitectònica i de paisatge. Un salt en el temps que culminaria amb el recull d’una col·lecció d’imatges anònimes que revelen el passi d’accés als pilars actuals del nostre ofici.
I, parlant d’ofici, però, en concret, de la mala praxi d’aquest, el periodista cultural Llàtzer Moix, fent ús habitual de la seva ironia, va voler recordar a l’impossible d’oblidar Santiago Calatrava, tot destacant la repercussió mediàtica al voltant de «l’arquitecte estrella», tan venerat en el seu moment per ser l’autor de la polèmica Ciutat de les Arts i de les Ciències de València, entre altres intrèpides creacions, i que avui queda en la memòria de tots com el pare d’una generosa llista d’obres amb problemes estructurals, amb una sonada afició als sobrecostos (i al desviament de pressupostos) i vinculat, per si no fos prou, a casos de corrupció amb les altes esferes.
El punt de sensatesa el trobem en la proposta de l’arquitecte i fotògraf Duccio Malagamba, que va inaugurar la tarda amb un plantejament: la presència humana en la fotografia d’arquitectura. En definitiva, un recurs versàtil, gens superficial, capaç de completar el significat d’allò que veiem, tot ampliant els marges de la fotografia d’arquitectura per convertir així una imatge en escena.
Finalment, el fotògraf i artista Juan Rodríguez va fer un recorregut per la seva estesa obra fotogràfica. Un ampli retall de col·laboracions, com les que manté amb el reconegut arquitecte portuguès Álvaro Siza, publicacions, exposicions i projectes que beuen de moltes disciplines, però que es mantenen fidels al seu característic joc de llums i ombres en blanc i negre.
La sessió va concloure a últimes hores de la tarda amb una taula rodona on va faltar la presència de Bordes, que va haver de posar rumb a Madrid.
CONGRÉS INTERNACIONAL A LA VISTA
Aquest pot haver estat l’últim any de la Jornada, segons va anunciar Bergera en finalitzar la sessió.
Tot i que encara no és definitiu, els responsables del projecte FAME, en col·laboració amb la Universitat de Navarra, contemplen la possibilitat de celebrar un Congrés Internacional de cara a la tardor de 2016, amb l’objectiu de divulgar la faceta més artística i contemporània de la fotografia d’arquitectura. L’esdeveniment tindria una durada de dos dies i es dividiria en quatre blocs temàtics, que comptarien amb la participació de ponents i convidats d’arreu.
Des de Fragments, esperem presenciar més iniciatives com aquesta, que fomentin el vincle entre talents consagrats i emergents, que demostrin que la fotografia d’arquitectura no es compon d’una fórmula unívoca, i que permetin aproximar un públic entusiasmat a les noves dimensions del sector.
Ara per ara, caldrà esperar fins a l’octubre de 2015, quan es preveu la confirmació de l’acte.
M. Teruel